
www.afgazad.com  1 afgazad@gmail.com  
 

���������	
����
����	
���������  
AA-AA 

�����������������
���������������������������������������������
�������  
!"#���$���%�������%��%���������������!"#�������%������&�%���&�%$# 

www.afgazad.com                                                                                           afgazad@gmail.com 
'(�)����*�#����� European Languages 

 
mmandl@gmail.com      
 
 
 
 

U.S. secretly backed Syrian opposition: report 
 

 
 
4/18/2011 
 
The State Department has secretly funded Syrian opposition groups, according to diplomatic 
cables released by WikiLeaks, The Washington Post reported on Monday. 
 
The cables show that the State Department has funneled as much as $6 million since 2006 to a 
group of Syrian exiles to operate a London-based satellite channel, Barada TV, and finance 
activities inside Syria, the Post said. 
 
Barada TV began broadcasting in April 2009 but has ramped up operations to cover the mass 
protests in Syria that began last month as part of a long-standing campaign to overthrow 
President Bashar al-Assad the Post said. 
 
The U.S. money for Syrian opposition figures began flowing under President George W. Bush 
after political ties with Damascus were frozen in 2005, the newspaper said. 
 
The financial backing has continued under President Barack Obama, even as his administration 
sought to rebuild relations with Assad, the Post said. In January, the White House posted an 
ambassador to Damascus for the first time in six years. 
 
The article said it is unclear whether the United States was still funding Syrian opposition 
groups, but the cables indicate money was set aside at least through September 2010. 
 



www.afgazad.com  2 afgazad@gmail.com  
 

An uprising against Assad's authoritarian rule have spread across large parts of the country. 
Rights groups put the death toll at more than 200 people. Syrian authorities blame the violence 
on armed gangs. 
 
The previously undisclosed cables show that U.S. Embassy officials in Damascus became 
worried in 2009 when they learned that Syrian intelligence agents were raising questions about 
U.S. programs, The Washington Post said. 
 
An April 2009 cable signed by the top-ranking U.S. diplomat in Damascus at the time read 
Syrian authorities "would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal political groups as 
tantamount to supporting regime change," the Post reported. 
 
"A reassessment of current U.S.-sponsored programing that supports anti- factions, both inside 
and outside Syria, may prove productive," the cable said. 
 
The Post said the State Department declined to comment on the authenticity of the cables or 
answer questions about its funding of Barada TV. 


